هوشمندسازی در ایمنی سبب کاهش قیمت تمام شده می‌شود

دانلود

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

کارشناس معدن در برنامه میز اقتصاد گفت: هوشمندسازی فقط این نیست که کنترل نظارتی وجود داشته باشد، بحث کاهش قیمت تمام شده و افزایش راندمان است.

به گزارش خبرنگار تلویزیون صنعت ایران،  در برنامه میز اقتصاد با حضور و مشارکت میهمانان برنامه، آقای اردشیر سعدمحمدی، کارشناس معدن، و خانم بهاره خازنی، مدیر هوشمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و در استودیوی دیگر،  خانم معدنی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در گروه معدن موضوع تأثیر هوشمندسازی در ارتقای ایمنی معادن بررسی شد.

سعدمحمدی: من این بحث را به این شکل باز خواهم کرد که هوشمندسازی در دنیا شکل خیلی جدی به خودش گرفته است. اگر کشور‌های پیشرفته در بخش معدنی را بخواهیم تقسیم بندی داشته باشیم، در کشور استرالیا در ۵ سال گذشته، نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری روی بحث هوشمندسازی اتفاق افتاده است. در کشور چین این عدد ۲۰ میلیارد دلار است. اعداد تولیدشان با ما فاصله جدی دارد. اگر بخواهم مثال بزنم، ما در استرالیا در سال گذشته، ۹۶۰ میلیون تن فقط سنگ آهن استخراج شده است.

در بحث زغال سنگ در چین که محور بحث شما هم قرار می‌گیرد، بابت آن حادثه‌هایی که شکل گرفته است، در سال گذشته ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن استخراج زغال سنگ شکل گرفته است، از ۷ و نیم میلیاردی که در دنیا تولید می‌شود. سهم ما چیزی حدود ۳ میلیون تن زغال خام است، کنسانتره نزدیک به ۱ میلیون و ۶۰۰. بنابراین بحث هوشمندسازی به طور جدی در دنیا مطرح است، یکی از شاخه‌های آن ایمنی است.

بحث هوشمندسازی افزایش بهره وری به لحاظ اقتصادی به دنبال دارد. اگر بخواهم مثال بزنم برای درک بهتر مطلب، ما در بحث کنسانتره‌های فلز‌های اساسی در راندمان کارخانه‌های کنسانتره الان در دنیا بالای ۹۷ و نیم است. مفهوم این آن است که قسمت اعظم فلز موجود در طبیعت تبدیل می‌شود به آن خالص سازی که شکل می‌گیرد؛ بنابراین در سطح‌های باطله میزان ماده‌ای که انتقال پیدا می‌کند، بسیار کم است.

سعد محمدی: گفتم این بحثی که شما می‌گویید، به نکته‌ای اشاره کردند خانم یک نکاتی دارد که اینقدر مسائل است باید آن سیستم بیرونی برای مجموعه این اتفاق را رقم بزند من یک نکته‌ای را که حالا پیشنهاد می‌کنم خودجوش شود، صحبت شما این است که چرا خود بنگاه‌ها و سیستم‌ها؟

 من قسمتی را در زمانی که در مس بودم انجام دادم گفتم مثال زدم در بخش حمل ونقلی و همایشش نرم افزارهایش شکل گرفت و عملیاتی هم شد الان اگر بفرستید خبرنگار‌ها را بروند آنجا از نزدیک ببینید می‌توانند اتاق سه بعدی معدن را ببینند در حدی نیست که من بخواهم مدعی شوم

می‌توانند از نزدیک لمسش کنند و ببینند این که در قسمت‌های مختلف ولی خواهشم امروز این است که ما بتوانیم با یک برنامه مشخص که چه کار می‌خواهیم بکنیم اولویت هم همین الان می‌خواهم پیشنهاد می‌کنم، چون معدن ذغال سنگ پروده طبس تنها معدن مکانیزه حرفه‌ای ما هست که سال ۸۶ افتتاح شد امروز آن را برای معادن زیرزمینی بگذاریم که کنترل‌های نرم افزاری و برنامه نویسی اش و ابزار دقیقی که لینک شود با این برنامه نرم افزار و اتفاقاتی که کنترل کند را به عنوان یک معدن زیرزمینی انتخاب کنیم.

معدن مس سرچشمه را هم باب اینکه بزرگترین عملیات معدنی و فلان برای یک معدن دارم می‌گویم، آنجا دارد بیش از نود، صد میلیون تن عملیات در یک سال صورت صورت میگیرد آنجا، چون بخش‌های متفاوتی دارد و معدنی است که در عمق رفته و شرایط آی پی سی سی را در دنبال دارد می‌تواند انتخاب مناسبی باشد برای شروع که از آنجا ما انتقال بدهیم به بقیه معادن این زمان را اگر کم کنیم حالا پیشنهاد است می‌توانید ارزیابی کنید و شکل داده شود و این برنامه‌ها داده شود دانشگاه‌ها را ما به خط کنیم من اینجا یک پیشنهاد می‌دهم شاید باید بررسی شود مسئولینی که تصمیم گیر هستند ما واقعا فکر نمی‌کنم نیاز داشته باشیم که شاگرد‌های باهوش دانشگاه‌های معتبر که رتبه‌های کنکور بالا قرار گرفتند حتما بروند سربازی.

حالا ۴۵ روزشان را بروند، اما این رتبه‌های یک تا سه را بیاوریم شان و بگوییم این کاررا برای ما برنامه ریزی کنثیزی کنید این‌ها حتی انگیزه تحصیل در دانشگاه‌های ما را می‌برد بالا اینها بتوانند تبدیل به آدم‌هایی شوند که تاثیر گذاری داشته باشند من نمی‌گویم آموزشی شان را نروند، اما بررسی کنند واقعا از این آدم‌هایی که ضریب هوش بالایی دارند ما در جهت بهتر ازشان استفاده کنیم در این مسیری که حداقل مطرح می‌کند که می‌تواند یک ضرورت باشد برای آینده.

سعد محمدی: بحث تکمیلی در پیشنهادم عرض کنم، چون هوش مصنوعی شاخه‌های زیادی دارد یکی از بحث‌های پایه‌ای در بخش معدن اکتشاف است در بحث اکتشاف خانم خازنی در واقع سیستم‌هایی برای تشخیص شکل سه بعدی ذخیره و تکنیک‌های ژئوفیزیکی و …

نمی‌خواهم زیاد ریز بشوم بسیار در هوش مصنوعی شکل گرفته اکتشاف در کشور یکی از نقاط کلیدی مان است در بحث ذخایر سنگ آهن مستحضر هستید ما در آینده نزدیک به لحاظ ذخایر دچار مساله ایم خواهشم این است که حتما در بحث اکتشفاف، هوش مصنوعی به شکل جدی و با سرعت بالاتری شکل گیرد، من یک بحثی را بیشتر توضیح دهم که حس به این قضیه بیشتر شود

از سال ۲۰۱۵ که تقریبا شکل جدی تری برای هوش مصنوعی در معادن دنیا شکل گرفته تا امروز که نزدیک ده سال است سرمایه گذاری‌های بزرگی کشور‌ها دارند انجام می‌دهند من همه کشور‌ها را نگفتم حتی شیلی حدود پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده یا کانادا به همین ترتیب حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده کشور‌های دیگری هم هستند ما نیاز داریم که بعضی از بچه‌ها بروند و ببینند و ارزیابی کنند در برنامه‌ای که می‌خواهیم بنویسیم بسیار موثر است این قضیه من یک مثال بزنم وقتی من سیستم اکتشافم بر اساس سیستم‌های جدید ارزیابی و بلوک بندی معادنم را درست ارزیابی کند خوراک تنظیمی برای کارخانه‌های فرآوری ام بهتر رقم میخورد به لحاظ برنامه ریزی و سود دهی بالاتری را بر اساس کنترل ابزار دقیق هوش مصنوعی شکل می‌دهیم این یعنی پول این یعنی سود این یعنی برگشت سرمایه و حس به این قضیه و برنامه ریزی برای این قضیه قطعا برای کشور یک ضرورت جدی است در این بخش.

سعد محمدی: چند تا پیشنهاد دادم باز تکرارش می‌کنیم یک آموزش نیروی انسانی من هفته گذشته به دعوت دانشگاه تهران آنجا حضور داشتم با بخش گروه معدن دانشگاه تهران صحبت‌هایی را مطرح کردیم در این ارتباط امیدوارم این

 برنامه ریزی‌ها را با دانشگاه داشته باشیم دوم نکته‌ای که پیشنهاد می‌کنم یک بخشی را برای هوش مصنوعی و تاثیراتش سیستم بتواند تعریف کند و بتوانیم با برنامه مدون نسبت به این قضیه داشته باشیم و پیشنهاد سومم استفاده از افراد باهوش کشور در زمینه‌های مرتبط برای اجرای این برنامه و کمک به برنامه نوشتن این قضیه است که بتوانیم بهتر عمل کنیم و شرایط بهتری فراهم کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا