کاربرد هوش مصنوعی؛ از تشخیص وضعیت قطعات تا ساخت خودرو‌های خودران

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: امروزه ساخت خودرو‌های خودران با فناوری‌های هوش مصنوعی ، در بازار خودرو از رویا به واقعیت تبدیل شده است.
آقای مرتضی ملاجعفری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو، افزود: در گام نخست می‌توان هوش مصنوعی را اینگونه تعریف کرد. «هوش مصنوعی روشی نوین برای ساخت ابزار‌هایی هوشمند با الگوبرداری از هوش انسان است.» هوش مصنوعی را بیشتر به شکل کامپیوتری می‌شناسیم که به واسطه برخی داده‌ها که از محیط دارد، کمک می‌کند تا بتوانیم در مورد مسئله پیچیده‌ای تصمیم گیری کنیم، مسئله‌ای با مولفه‌های متعدد که به شدت وابسته به یکدیگر و پیچیده است.
وی اضافه کرد: هوش مصنوعی به دلیل پیشرفتی که در سال‌های اخیر به ویژه هم از لحاظ سخت افزاری و هم از لحاظ نرم افزاری داشته، کمک می‌کند که بهترین تصمیم را در کمترین زمان و با کمترین هزینه اتخاذ کنیم؛ این موضوع خود را در بخش‌های مختلف به ویژه در صنعت خودرو نشان داده است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: می‌توانیم به طور کلی کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو را به دو دسته تقسیم کنیم، کاربرد نخست هوش مصنوعی در فرآیند ساخت و تولید خودروست و کاربرد دیگر آن در خود خودرو به عنوان محصول نهایی است.
ملاجعفری افزود: در بحث ساخت و تولید خودرو، ایستگاه‌های مختلف وجود دارد که با استفاده از قالب ها، می‌توانیم قطعات سازه و بدنه را تولید کنیم، بعد از ساخت قطعات بدنه، اتصالات و جوش، سپس رنگ کاری انجام و در نهایت قطعات مختلف مانند موتور، گیربکس، فرمان و … اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: هر کدام از این مراحل، یک زمان را به خود اختصاص می‌دهند که زمان بندی مناسب، تامین هزینه و مواد (متریال) مناسب برای هر قسمت می‌تواند متفاوت و تاثیر عمده‌ای را در خروجی کار داشته باشد؛ بهترین تصمیم برای اینکه بدانیم چه زمان و چند نیروی انسانی را به هر قسمت اختصاص دهیم و از چه موادی استفاده کنیم، می‌تواند توسط هوش مصنوعی گرفته شود که در نهایت بتوانیم بهره وری ساخت خودرو را به حداکثر برسانیم به طوری که هم هزینه‌های تولید کاهش یابد و هم میزان تولید افزایش پیدا کند.
ملاجعفری گفت: زمانی که میزان تولید افزایش پیدا می‌کند، تقاضا به خوبی پاسخ داده می‌شود، زمانی هم که هزینه کاهش پیدا کند هم برای خودروساز و هم برای مصرف کننده موثر است؛ این بهترین کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو است که می‌توانیم داشته باشیم.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: هوش مصنوعی می‌تواند تعیین کند که یک خودروساز برای زنجیره تامین، به سراغ کدام قطعه ساز برود که همین کار منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود؛ همچنین می‌تواند تشخیص دهد که کدام تامین کننده از لحاظ جغرافیایی نزدیک به خودروساز است، کدام قیمت کمتر و کدام کیفیت بهتر و میزان تولید (تیراژ) بیشتری دارد. 
 وی ادامه داد: همچنین هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص دهد که موجودی انبار رو به کاهش بوده و اخطار‌های لازم برای جایگزینی و تامین آنها صادر شود؛ این قابلیت هوش مصنوعی منجر به افزایش بهره وری و افزایش رضایت خودروساز و مشتری می‌شود. 
ملاجعفری گفت: کاربرد دیگر هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان خود محصول باشد؛ در سال‌های اخیر شاهدیم که سیستم‌هایی به عنوان سیستم‌های کمک راننده به خودرو اضافه شده است؛ این سیستم‌ها به راننده کمک می‌کنند که انرژی کمتری در رانندگی برای موضوعات جانبی صرف شود، به عنوان نمونه سیستم ترمز اضطراری، سامانه تشخیص نقاط کور و سامانه جلوگیری از عبور از خط به صورت ناگهانی است که کمک می‌کند در شرایطی که راننده دچار خستگی و خواب آلودگی است، هشدار‌های لازم را بدهد. 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: امروز هوش مصنوعی در بحث تعمیر و نگهداری قطعات خودرو نیز وارد شده است که داده‌های مربوط به موتور، وضعیت فرمان، لنت ترمزی که در حال تمام شدن است را تشخیص می‌دهد و به راننده درباره آنها هشدار می‌دهد. 
وی گفت: این مفاهیم روز به روز در حال افزایش است و شرکت‌های خودروساز خارجی در کنار خودروساز داخلی با کمک شرکت دانش بنیان به این سمت حرکت می‌کنند؛ البته این توانایی در مراکز علمی فناوری و رشد هم وجود دارد.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا