پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران برگزار شد

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

آیین گشایش پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران صبح روز یکشنبه( ۱۴ مردادماه) همراه با رونمایی از تمبر کاتالیست ساخت داخل در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون صنعت ایران و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، پانزدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران (IPF) به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شعار محوری «فناوری پاک» طی دو روز(۱۴ و ۱۵ مردادماه) با حضور فعالان، صاحبنظران و نخبگان صنعت پتروشیمی از سراسر ایران و نقاط مختلف جهان در حال برگزاری است.

آقامحمدی: قابلیت بخش خصوصی برای تحقق نرخ رشد ۸درصدی در کشور

علی آقامحمدی، رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در آیین گشایش پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با تأکید بر اینکه بخش خصوصی قابلیت تحقق نرخ رشد ۸درصدی برای کشور را دارد، گفت: این بخش باید محوریت توسعه باشد و زمینه‌های فعالیت خود را برای توسعه مشخص کند.
وی بیان کرد: صنعت پتروشیمی ایران اکنون ظرفیت اسمی تولید سالانه ۹۶ میلیون تن محصول، ۷۴ میلیون تن تولید واقعی با ۴۰ میلیون تن فروش (با احتساب فروش بین مجتمعی) به ارزش ۲۶ میلیارد دلار را دارد.

آقامحمدی تصریح کرد: ۲۴ میلیارد دلار برای افزایش ۳۵ میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه و ۴۰ میلیارد دلار برای افزایش ۵۴ میلیون تنی ظرفیت این صنعت در برنامه هشتم توسعه تعیین شده است که در این مسیر باید به تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده حداکثری توجه ویژه شود.

وی تأکید کرد: بخش خصوصی باید از حالت منفعل‌بودن خارج شود و به گفته مقام معظم رهبری، بخش خصوصی قابلیت تحقق نرخ رشد ۸درصدی برای کشور را دارد.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بر همکاری‌های بین‌المللی تأکید کرد و گفت: افزون بر صادرات به کشورهای همسایه باید با آن‌ها شریک باشیم، زیرا با شراکت، امنیت کشور نیز افزایش می‌یابد.

شاهمیرزایی: تأمین خوراک پایدار، اولویت‌های نخست وزارت نفت

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در آیین گشایش این همایش، با تسلیت ایام محرم و صفر و با قدردانی از تلاش همه دست‌اندرکاران برگزارکننده این همایش اعلام کرد: امروز با رونمایی از تمبر کاتالیست ساخت داخل، جشن بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت نفت را می‌گیریم.

وی تأمین خوراک پایدار را از اولویت‌های نخست وزارت نفت اعلام کرد و گفت: پارسال ۳۰ میلیون تن محصول پتروشیمی صادر شده و تولید واقعی این صنعت در پایان ۱۴۰۳ حدود ۸۰ میلیون تن برآورد شده است.

معاون وزیر نفت به بهره‌برداری از ۶ طرح پتروشیمی در حدود یک‌ماه‌ونیم گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۵ طرح دیگر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، صنعت پتروشیمی در منطقه سیستان‌وبلوچستان صنعت نخست است. امسال واحد نیروگاهی شهرک پتروشیمی مکران هم آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت نفت در دوره سه‌ساله با سرعت انجام می‌شود و امروز از تمبر آن رونمایی می‌کنیم، افزود: بعضی کاتالیست‌ها در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده‌اند، اما حدود ۹۸درصد کاتالیست‌ها از نظر وزنی در داخل تولید می‌شوند.

شاهمیرزایی خطاب به فعالان صنعت پتروشیمی حاضر در این همایش افزود: حدود ۳۰۰ دانش فنی در صنعت پتروشیمی لازم است. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و با جهاد سازندگی و اقتصادی شما فعالان صنعت پتروشیمی، همه کالاها و تجهیزات صنعت در چهار سال آینده بومی‌سازی می‌شوند.

همه مشعل‌های صنعت پتروشیمی تا سه سال آینده خاموش می‌شوند

به گفته شاهمیرزایی، فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه دانش محیط‌زیست از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال‌های گذشته آغاز شده است و براساس برنامه، همه مشعل‌های صنعت پتروشیمی تا سه سال آینده خاموش می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: ۵۳درصد صنعت پتروشیمی فضای سبز است، یعنی پنج برابر تکلیف، درصورتی‌که تکلیف ما ۱۰درصد است.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۵ میلیون تن تولید داشت و انتظار می‌رود این رقم امسال به حدود ۸۰ میلیون تن برسد.

بیات: اجرای ۱۹ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلار

عبدالحسین بیات رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نیز در این همایش با اشاره به اینکه ۱۹ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلار از سوی گروه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در حال اجراست، اعلام کرد: معادل بیش از ۶ میلیارد یورو تا پایان بهار ۱۴۰۳ در این طرح‌ها هزینه شده است.

وی با اشاره به تکلیف برنامه هفتم توسعه در حوزه نقش صندوق‌های بازنشستگی در زمینه توسعه صنعتی کشور، به‌ویژه صنعت پتروشیمی، گفت: صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌صورت تخصصی در زیرمجموعه وزارت نفت شکل گرفته است و هیچ‌گونه وابستگی به دولت و بودجه کشور ندارد.

بیات افزود: این صندوق مسئولیت بین‌نسلی دارد و ماهانه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کند که در فاصله ۱۰ سال آینده این رقم به حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

به گفته رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، مولدسازی دارایی‌ها، تکمیل زنجیره ارزش، افزایش بهره‌وری و بازدهی سرمایه‌گذاری، پرهیز از ورود به طرح‌های غیراقتصادی، حرکت به‌سوی تولید بیشتر و صادرات‌محور، افزایش سهم در بازارهای اقتصادی و توجه به محیط‌زیست از سیاست‌های کلان این صندوق است.

منبع
پایگاه خبری وزارت نفت
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا