نورد و لوله اهواز بعد از چهل سال در مسیر سوددهی

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

مدیرعامل شرکت نورد و لوله اهواز گفت: ۴۰ سال این شرکت زیان ده بود، اما در سال‌های اخیر به سوددهی رسیده است.

به گزارش تلویزیون صنعت ایران و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بعد از انقلاب و سپری شدن هشت سال جنگ تحمیلی که بنا به مقتضیات کشور، ملی شدن و دولتی کردن صنایع و بنگاه‌ها را به همراه داشت.

رفته رفته سخن از حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در میان اقتصاد کشور به زبان آمد. اما اجرای سیاست خصوصی سازی در ایران با تغییر نام و وظیفه سازمان مالی گسترش مالکیت واحد‌های تولیدی به سازمان خصوصی سازی در اردیبهشت ۱۳۸۰ جان گرفت. علاوه بر این، با ابلاغ بند‌های مختلف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در سال‌های ۸۴ و ۸۵ گسترش یافت. این سیاست‌ها بر موضوعاتی از جمله آزاد شدن دولت از فعالیت‌های اقتصادی غیر ضروری، باز شدن راه برای سرمایه گذاران در عرصه اقتصاد کشور، تکیه بر تعاون و پرداختن دولت به امور حاکمیتی و… تکیه دارد.

هدف از اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، گسترش مالکیت در سطح عموم مردم برای تامین عدالت اجتماعی، ارتقای کارایی بنگاه‌های اقتصادی و بهره وری منابع مادی و انسانی و فناوری، افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی، افزایش سهم بخش‌های خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیت‌های اقتصادی، افزایش سطح عمومی اشتغال عنوان شده است.

براساس آمار سازمان خصوصی سازی، تا امروز ۶۷۰ شرکت دولتی در فرآیند خصوصی سازی قرار گرفته اند. اما تنها ۱۱ درصد از این واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده است.

شرکت نورد و لوله اهواز یکی از این شرکت هاست. این شرکت در سال ۱۳۴۶ به منظور تولید کلاف ورق گرم فولادی، لوله‌های سیاه، گالوانیزه، گاز و پروفیل تاسیس شد و در مهر ۱۳۵۰ مورد بهره برداری قرار گرفت. 

در راستای خصوصی سازی شرکت‌های دولتی، این شرکت در سال ۹۲ به آقای امیر مهریزی واگذار شد. اما این شخص به تعهدات خود پایبندی نداشت و اقساط این واگذاری را پرداخت نکرد، تا اینکه سازمان خصوصی سازی دوباره این شرکت را به فروش گذاشت و به آقای جواد خدابخشی واگذار شد. 

او در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هرکسی که می‌خواست با نورد و لوله کار کند، باید اول قید دارایی‌ای که به آنجا می‌داد را می‌زد، چون مدیریت توجهی به این موضوع نداشتن که این قرض‌ها را روزی باید پس بدهند.

بنده از زمانی که نورد و لوله را گرفتم، تا امروز از هیچ بانکی یک ریال وام نگرفتم. 
 
خریدار دوم شرکت نورد و لوله اهواز ادامه داد: مجموعه ما یک مجموعه شخص محور نیست که ۱۰۰ درصد آن متعلق به بنده باشد، هرکسی در حوزه فکری، طراحی، دانش و غیردانش توانمندی‌ای داشت. ما باید به این برسیم که قرار نیست منفعت اقتصادی صرفا و تماما برای بنده باشد، تمامیت خواهی مجموعه‌ای از سقوط است. ما مجموعه‌ای از دوستان هستیم.

خدابخشی گفت: من وقتی که وارد شرکت شدم، بعد از ۱۱ سال اولین باری بود که حقوق اسفند کارکنان شرکت قبل از سال پرداخت شد. ۱۱ سال بود حقوق اسفندشان را تیر ماه سال بعد گرفته بودند.

به سراغ کارکنان شرکت رفتیم. آقای سعید سواری از سال ۸۴ در این شرکت مشغول به کار است. او گفت: این را با جرات می‌گویم که بدترین سال‌های خدمت و زندگی ام را در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ گذرانده ام چون نه در شرکت و نه در خانه آرامش نداشتم.

زمانی که شرکت به شخصی به اسم مهریزی تحویل داده شد، تولید کلا خوابید و حقوق و مزایایمان صفر شد. نزدیک بود شرکت را به باد بدهد، هیچ کاری برای شرکت نمی‌کرد، همان تولید کمی که بود نمی‌دانستیم کجا می‌رفت، و پول‌ها را چه کار می‌کردند. 

او افزود: اما زمان آقای خدابخشی زندگی مان از این رو به آن رو شد، شرایط خیلی عالی شد. حق و حقوق مان به موقع پرداخت می‌شود. اگر به من بگویند ۷۲ ساعت در شرکت باش، من می‌مانم، چون آقای خدابخشی زحمت‌های پرسنل را می‌بیند. 

از طریق سایت کدال سری به صورت‌های مالی این شرکت زدیم. صورت‌های مالی نشان می‌دهند که با خصوصی سازی دوم، زیان ۱۲۳ میلیارد تومانی در پایان سال ۹۶ به سود ۶۳۲ میلیارد تومانی رسیده است.

منبع
پایگاه خبری صدا و سیما
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا