موفقیت در تکمیل طرح‌های ضربتی گازرسانی در سیستان‌ و بلوچستان

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان مسیری پرفراز و نشیب داشته و سال های 92 تا 95 چشم انداز روشنی برای اجرای طرح های صنعت گاز در این استان ترسیم نشد.

این درحالی است که در طول سال های گذشته با برنامه ریزی اصولی و بهره گیری از ظرفیت دیگر استان ها به عنوان شرکتی معین، شاهد توسعه های چشمگیر و بهره مندی مشترکان بیشتر از سوخت پاک در دیار مهربانی هستیم. پهناوری و شرایط خاص استان سیستان و بلوچستان، افزون بر سختی اجرای پروژه ها، احداث خطوط و تاسیسات گاز، خدمات رسانی و بهره برداری را نیز با چالش هایی همراه می سازد.  در مجموع 55 شهر این استان در دستور گازرسانی قرار دارد و هم اکنون شهرهای ادیمی، زهک، زابل، علی اکبر، محمدآباد، زاهدان، خاش، اسماعیل آباد، بمپور، بزمان، محمدان و ایرانشهر گازدار شده اند و همزمان عملیات اجرایی گازرسانی در 16 شهر دیگر از سوی شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان و شرکت های گاز استانی معین در دست اجراست. به گفته مدیر بهره برداری شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، تاکنون حدود 140 مشترک در سطح استان فعال شده است و با توجه به برنامه های توسعه ای و چشم انداز ترسیم شده، پیش بینی می شود این میزان به 500 هزار مشترک افزایش یابد. مهدی تواضعی فر در گفت وگو با «مشعل» در این باره و دیگر اقدام های انجام شده و در دست انجام، توضیحاتی داده است که در ادامه می خوانید.

سال 1387 با اجرای خط لوله انتقال عسلویه-ایرانشهر، گاز به استان سیستان و بلوچستان رسید و ایرانشهر به عنوان نخستین شهر این استان پهناور با اجرای خط لوله انتقال گاز 56 اینچ به شبکه سراسری گاز متصل شد.

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان سیســتـان و بلوچستـان با اشــاره بـه تاریخــچه گازرسـانی در این استان می گوید: خط انتقال گاز اصلی ورودی به استان سیستان و بلوچستان در سال 85 کلید خورد، سال 89 تکمیل و تزریق گاز به شبکه گاز ایرانشهر به عنوان نخستین شهر در آن انجام شد.

به گفته مهدی تواضعـی فر، با اجـرای خـط انتقال گــاز، خدمــات بهره برداری در این شهر آغاز شد؛ با این حال توسعه گازرسانی با وقفه ای چند ساله همراه بود. سال های 95 و 96 گاز به زاهدان رسید و با توجه به مصوبه طرح ضربتی در سطح شرکت ملی گاز ایران، چند استان معین در حوزه طراحی و اجرای شبکه به کمک شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان آمدند.

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان ادامه می دهد: با اجرای این طرح ضربتی، گازرسانی به استان شتاب گرفت. از سال 98 طرح های گازرسانی با برنامه ای مشخص آغاز و نیمه دوم سال 1400 و 1401، حجم بالایی از شبکه استان گازدار شد. از سوی دیگر، خدمات بهره برداری تا سال گذشته به دو شهر محدود بود و هم اکنون 12 شهر، چند نیروگاه و واحد صنعتی را شامل می شود.

تواضعی فر اعلام می کند: همزمان با توسعه گازرسانی در سطح استان، اقدام های موازی انجام شد تا زیرساخت های بهره برداری نیز تامین و تکمیل شوند. براین اساس، بهره برداری از گازرسانی به شهرها، همزمان با درخواست تزریق گاز به شبکه کلید می خورد و خدمات رسانی به مشترکان آغاز می شود.

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امور بهره برداری این شرکت در مراحل اجرایی پروژه ها نقشی نظارتی دارد، می گوید: پس از اعلام مجری مبنی بر آمادگی برای تزریق گاز به شبکه، امور بهره برداری فعالیت خود را آغاز می کند. از سوی دیگر، افزون بر جلسات و بازدیدهای کنترلی برای اطمینان از اجرای کیفی شبکه گاز، رعایت ضوابط و استانداردهای طراحی و اجرا، بر انجام صحیح و اصولی تست ها نیز به طور کامل نظارت می شود. افزون بر این موارد، اجرای حوضچه ها، سامانه های حفاظت کاتدی و… نیز بررسی می شود.

تواضعی فر یادآور می شود: همزمان با گازدار شدن علمک ها، متقاضی پس از مراجعه به سازمان نظام مهندسی برای اجرا و تایید شبکه داخل ساختمان و تهیه نقشه، می تواند به درخواست و دریافت اشتراک گاز اقدام کند؛ کنتور گاز برای مشترکان نیز پس از طی مراحل اداری نصب خواهد شد.

وی تاکید می کند: برای اینکه بهره برداری از یک شهر را آغاز کنیم، یک سال پیش از گازدار شدن مکاتبات و برنامه ریزی ها کلید می خورد. در مدت زمان باقیمانده تزریق گاز به شبکه، مکاتبات با مدیریت مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران انجام و براساس میزان اشتراک پذیری، تعداد ایستگاه ها و… نیروی انسانی مورد نیاز پیش بینی و اعلام می شود. پس از بررسی و تصویب ساختار، مجوز جذب نیروی انسانی دریافت و فرایند برگزاری آزمون، مصاحبه و آموزش طی می شود.

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه های توسعه ای این شرکت در حوزه ایستگاه های سی جی اس می گوید: در شهر زاهدان دو ایستگاه سی جی اس در نظر گرفته شده که با توجه به طبق طراحی و با افق توسعه ای، مصرف 25 سال آینده این شهر به ویژه در حوزه شهرک صنعتی تضمین می شود. شهرک صنعتی زاهدان در حوزه شهری واقع شده و به ناچار به جای خط انتقال از خط تغذیه (پس از سی جی اس) گاز دریافت می کنند.

تواضعی فر ادامه می دهد: برای شهر زاهدان دو ایستگاه سی جی اس 300 هزار مترمکعب بر ساعت تعریف شده است؛ با این حال، به دلیل عدم فعالیت شهرک صنعتی در این شهر هم اکنون گازرسانی به زاهدان را با دو ایستگاه 30 و 100 هزار مترمکعب بر ساعت آغاز کرده ایم. با توجه به برنامه های توسعه ای، نخستین ایستگاه 300 هزار در آینده نزدیک مستقر خواهد شد. با استقرار این ایستگاه، گازرسانی به شهر زاهدان تا 15 سال یا 25 سال آینده تضمین می شود.

به گفته مدیر بهره برداری شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، در حوزه سیستان نیز دو ایستگاه 200 هزار مترمکعب بر ساعت در نظر گرفته شده است. هم اکنون یک ایستگاه 100 هزار متر مکعبی راه اندازی شده است و به دلیل نبود مشترکان صنعتی بزرگ، این ایستگاه تا سال های آینده پاسخ گوی نیاز مشترکان خواهد بود.در پنج سال آینده نیز یک ایستگاه 100 هزار مترمکعبی دیگر احداث خواهد شد.

تواضعی فر یادآور می شود: عملیات گازرسانی در 55 شهر استان در جریان است و اقدام های مقدماتی دریافت ساختار، آزمون، جذب نیرو، آموزش و ساختار فیزیکی باید شتاب یابد.

وی اعلام می کند: سال آینده با 10 درخواست تزریق گاز رو به رو می شویم و کماکان ساختار آماده نشده است. در سال های 1400 تا 1405 بیش از 50 درصد فعالیت ها در حوزه بهره برداری و 50 درصد دیگر نیز در حوزه تامین زیرساخت های فیزیکی متمرکز خواهد بود.

به گفته مدیر بهره برداری شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در این سال ها فعالیت های گازرسانی چند برابر می شود و شهرهای جدید گازدار شده نیاز به خدمات بهره برداری دارند. بر این اساس اشتراک پذیری، تعمیرات و امداد با حجم و ترافیک بالا انجام می شود.

تواضعی فر تاکید می کند: چهار سال سخت و پرکار پیش رو داریم و باید زیرساخت های مورد نیاز را تامین کنیم. پس از چهار سال که همه مشترکان جذب شوند و همه زیرساخت ها را تامین کنیم، شرایط پایدار می شود.

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه هم اکنون در منطقه سیستان تنها یک اداره گاز فعال است، می گوید: این شهرها به تازگی گازدار شده اند و پست امداد در آنها مستقر کرده ایم.

به گفته وی، همه خدمات گازرسانی مکانیزه شده و نیازی به مراجعه مردم به شرکت گاز نیست. ارائه خدمات و ثبت نام اولیه به صورت آنلاین انجام می شود. از سوی دیگر، با دفاتر پیشخوان دولت نیز قرارداد امضا شده تا همه خدمات حوزه گاز ارائه شود. در مجموع 27 خدمت مکانیزه گاز از سوی دفاتر پیشخوان به مردم و مشترکان ارائه می شود.

تواضعی فر با بیان اینکه به دنبال دریافت مجوز احداث ساختمان اداره های گاز شهرهای جدید هستیم، اعلام می کند: زاهدان با 120 هزار مشترک، بیشترین میزان اشتراک استان را به خود اختصاص داده و بر اساس برنامه های تعریف شده این میزان به 140 هزار مورد افزایش می یابد. بر این اساس مجوز ناحیه 2 اداره گاز زاهدان را پیگیری کرده ایم و به زودی مصوبه آن صادر و تصویب می شود.

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با اشاره به امدادرسانی به مشترکان می گوید: به دلیل اینکه شبکه های گاز استان جدید بوده و پایدار نشده، بیشترین میزان تماس و ارائه خدمات امداد در حوزه رفع نشتی است. تخریب و سرقت نیز از دیگر موارد امداد است. به هر حال قسمت های فلزی و در دسترس علمک ها مورد سرقت قرار می گیرند که امدادگران برای رفع مشکل در محل حاضر می شوند.

وی در پایان با اشاره به زمان ثبت شده برای خدمات امداد می گوید: امدادرسانی و ارائه خدمات گازرسانی زیر هفت دقیقه انجام می شود، همچنین رکورد ارائه خدمت در سه دقیقه را در موارد اضطراری ثبت کرده ایم. تجهیزات و خودروهای شهر زاهدان پس از چهار سال فعالیت مستهلک شده بود، بر این اساس همه خودروهای امداد این شهر جدید و به روز شده تا در حوزه ارائه خدمات کیفی نیز موفق باشیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا