معجزه بورس کالای ایران

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

بانک مرکزی و بورس کالای ایران هر دو تابع یک وزارتخانه ولی با دو نرخ متفاوت؟!

کارشناس حوزه فولاد و نورد در گفتگو با خبرنگار تلویزیون صنعت ایران مطرح کرد: دولت در تلاش مهار تورم از همه ابزارهای اقتصادی ، مالی و بانکی استفاده می نماید تا بتواند با کاهش ولو اندک تورم ، التیام بخش مردم شریف ایران باشد . یکی از راه کارهای بکار گرفته شده از سوی بانک مرکزی، مدیریت نرخ بهره سپرده بانکی و لا محاله نرخ بهره تسهیلات بانکی می باشد و جز در یک مورد، نرخ سپرده در محدوده سالیانه 20 % و نرخ سود تسهیلات بانکی را 23 % تعیین و با بانک هایی که این نرخ ها را رعایت نکند ، برخورد قانونی نموده و می نماید.

از سوی دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی و شرکت بورس کالای ایران ، عرضه شمش فولادی را به نحوی مدیریت می کند که نرخ بهره واقعی آن 80 % است. امروز در بورس کالای ایران 30 هزار تن شمش فولادی از سوی یکی از تولیدکنندگان بنام فولادی کشور عرضه گردید که به علت عدم عرضه مداوم و مکفی این ماده اولیه صنایع نورد در طول سال ، با بیش از 75 هزار تن تقاضا روبرو گردید.

به عبارتی تقاضا 250 درصد بیشتر از عرضه بود. و با این مدیریت قیمت پایه شمش از 212176 ریال به 242220 ریال معادل 30.044 ریال افزایش قیمت در هر کیلو، معادل 14 % رشد قیمت، که با احتساب 6% بهره ذکر شده در اطلاعیه عرضه ، این کالا با بهره 20 % در سه ماه، برابر با 80 % در سال معامله گردید.!!!!!!

این اختلاف نرخ بهره در یک وزارتخانه قابل درک نمی باشد . بانک مرکزی و بورس کالای ایران هر دو تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشند . اگر در دو وزارتخانه یا دو قوه مختلف بودند هم جای تعجب داشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا