محتشمی پور: معادن کشور امروز تامین کننده‌ی نیاز صنایع هستند

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

رضا مجتشمی پور ؛ معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت: معادن کشور امروز تامین کننده‌ی نیاز صنایع ما هستند.

محتشمی پور در گفتگوی تلویزیونی در برنامه صف اول گفت: ما در بخش معدن کشور، کل صادراتمان در حدود کمتر از یک و نیم درصد تولیداتمان است. یعنی قریب به 98/5 درصد از آنچه که تولید می‌کنیم برای تامین نیاز واحدهای موجودمان استفاده میشود. این مسیله باعث شده که ما امروز خصوصا در فلزات پایه تامین کننده‌ی مهمی در دنیا باشیم و جزو کشورهایی هستیم که تولیدکننده‌ی فلزات پایه اعم از فولاد، مس، سرب و روی هستیم. از طرف دیگر شاید باید گفت که از ویژگی‌های اقتصاد ایران هست که ما خوب توانستیم از ظرفیت‌های طبیعی و صنعتیمان استفاده کنیم. 

محتشمی پور افزود: امروز ما در بحث فرآوری مواد در بخش بزرگی با فناوری ایرانی داریم توسعه میدهیم و این قابلیت را به ما داده که ما در هر کشوری که می‌خواهیم ورود کنیم اولین چیزی که قابل ارایه داریم توانایی فناوری خودمان است.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اینطور ادامه داد: ما حدودا 620 میلیون تن تولید انواع مواد معدنی داریم. ممنوعیتی برای صادرات نیست برای واردات هم  همینطور. اصل صادرات ما در بخش گروه مواد معدنی ایست. حدود بیست و پنج درصد از آنچه که صادر می‌کنیم مربوط به گروه صنایع معدنی هست. از لحاظ مقایسه‌ای اگه بخواهیم نگاه کنیم ما کمتر از یک میلیارد دلار تقریبا صادرات مواد معدنی داریم.

محتشمی پور در خاتمه یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صمت در بخش معادن را واگذاری معادن راکد دانست و افزود:  البته تا آخر امسال لزوما ممکن است معدن واگذار نشود، چرا که بخاطر اینکه بخشی از این معادن به دلیل ایراداتی که وجود دارد فاقد ذخیره لازم بوده است، پس نباید دیگر واگذار شوند یا بخشی از این معادن به دلیل دوری راه، کیفیت و یا عیار خیلی جذابیت ندارند. ما در مرحله‌ی اول تمام آنچه که داریم را در لایه مزایده عرضه خواهیم کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا