خصوصی سازی از بهترین سیاست‌ها برای توسعه فعالیت‌های عمرانی است

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی گفت: خصوصی سازی جزء یکی از بهترین سیاست‌های اقتصادی بوده که در هیچ کجای دنیا تقبیح نشده و می‌تواند دست دولت را برای کار‌های عمرانی بیشتری باز کند.

رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، گفت: خصوصی سازی یا سرمایه گذاری منفی توسط دولت در همه کشورها، موتور محرکه توسعه اقتصادی است.

حسنعلی قنبری افزود: خصوصی سازی جزء یکی از بهترین سیاست‌های اقتصادی بوده که در هیچ کجای دنیا تقبیح نشده و می‌تواند دست دولت را برای کار‌های عمرانی بیشتری باز کند. فراتر از درآمد‌های خودش که از محل‌های متعارف مثل مالیات ها، گمرک و عوارض دیگر کسب می‌کند، بتواند برای هدایت اقتصاد کمک حال دولت باشد. 

وی ادامه داد: اولین خصوصی سازی عمده در ایران با روش خصوصی سازی عمومی بود، یعنی واگذاری دارایی‌های دولت به عموم مردم با هدف ایجاد عدالت اجتماعی و در قالب سهام عدالت واگذار شد. 

قنبری افزود: زمانی که خصوصی سازی آغاز شد، با مشکلاتی همراه بود. قطعا آن روال بدون اشکال هنوز به دست نیامده که کمترین حاشیه‌ها را داشته باشد.

وی گفت: اصل واگذاری در کشور پذیرفته شده است، اما بعضا نحوه واگذاری‌ها با مسائلی مواجه بوده، مثلا احراز هویت واگذار شونده به نحو احسن شناخته نشده، توان مالی اش برآورد نشده، احاطه آن صنعت و مدیریتش به درستی برآورد نشده و ارزیابی‌های پس از واگذاری به دقت مطالعه نشده است. 

قنبری افزود: با واگذاری به بخش خصوصی، نه فقط کیفیت و کارایی در این واگذاری‌ها مشاهده نشده، بلکه شاهد آشوبها، متوقف شدن کار‌ها و بحران‌های اجتماعی بودیم که همه اینها ناشی از مطالعه نکردن قابلیت‌های کسانی بوده که این مجموعه‌ها را دریافت کردند.

رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی گفت: در مواردی که واگذاری موفق بوده، شاهد این هستیم که اندازه‌های سرمایه گذاری متناسب با اندازه آن بخش خصوصی بوده که تعارضی ایجاد نکرده است. پیشنهاد ما این است که واگذاری‌ها به اندازه‌های سرمایه گذاری متناسب با توان مالی واگذار شونده تقسیم شود. 

وی افزود: واگذاری‌های ما صرفا تعهدی است و می‌گوییم که شما این کار را انجام خواهید داد، بفرمائید این سند به نام شما، در صورتی که این درست نیست باید اجازه دهید که واگذاری با تجربه و عملیاتی شدن شکل بگیرد، بعد از اینکه همه تعهدات جامه عمل پوشاند، سپس سند مالکیت منتقل شود.

منبع
پایگاه خبری صدا و سیما
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا