تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: اصلاح آیین نامه تخفیف پلکانی نرخ خوراک صنایع پتروشیمی، می‌تواند مشوقی برای سرمایه گذاری در حوزه رفع نیاز به واردات محصولات پتروشیمی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حدود ۶۰ سال پیش، با هدف جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز، ساخت صنایع پتروشیمی در ایران آغاز شد.

اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن در سال رسیده، اما هنوز برخی محصولات پتروشیمی به صورت نیمه خام صادر می‌شود.
به گفته آقای عباس زاده مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سالانه ۱۳ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی انجام می‌شود و حدود ۱۰ میلیارد دلار نیز، ارزش محصولات پتروشیمی است که در داخل کشور به صنایع پاییین دستی این صنعت عرضه می‌شود.
او می‌گوید: محصولاتی در صنعت پتروشیمی تولید می‌کنیم که به علت توسعه نیافتن صنایع پایین دستی آن ها، حدود ۷۰ درصد این محصولات صادر می‌شود و نمی‌توان در داخل کشور از آن‌ها استفاده کرد.
از طرفی، کشور به واردات برخی دیگر از این محصولات نیازمند است؛ چنان چه طبق آمار‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سالانه معادل ۲ میلیارد دلار محصول پتروشیمی وارد کشور می‌شود که تاکنون در داخل کشور تولید نشده اند.
آقای نجفی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، هم می‌گوید: به طور میانگین، هر تن محصولات پتروشیمی صادراتی با قیمت ۶۵۰ دلار صادر می‌شود، اما محصولات پتروشیمی وارداتی، به طور میانگین حدود هزار و ۶۰۰ دلار برای کشور هزینه دارد.
فعالان این صنعت مثل آقای لطیفی معاون حقوقی یک شرکت پتروشیمی، میگویند: با اصلاح برخی قوانین، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مانند مجتمع تولید پلیمر ABS صنعت خودرو و لوازم خانگی که ابتدای مرداد افتتاح شد، برای جلوگیری از نیمه‌خام فروشی ممکن می‌شود.
شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده، برای رسیدن به این هدف، آیین نامه نرخ گذاری خوراک صنایع پتروشیمی دستخوش تغییراتی شده است.
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با اصلاح آیین نامه تخفیف پلکانی نرخ خوراک صنایع پتروشیمی، از این پس، سرمایه گذارانی که زنجیره ارزش را در این صنعت توسعه دهند، می‌توانند در هر مرحله از روند توسعه، ۳۰ درصد تخفیف نرخ خوراک بگیرند.
به گفته آقای عباس زاده، سالانه حدود دو میلیارد دلار محصول پتروشیمی که تا کنون در کشور تولید نشده، وارد می‌شود و اصلاح این آیین نامه، می‌تواند مشوقی برای سرمایه گذاری در حوزه رفع نیاز به واردات آن‌ها باشد.
منبع
پایگاه خبری صدا و سیما
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا