کاهش تعرفه واردات قطعات در صورت داخلی سازی خودرو‌های مونتاژی

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

­وزارت صمت اعلام کرد: در صورت سرمایه گذاری مونتاژ کاران برای افزایش داخلی سازی، تعرفه واردات قطعات برای آن‌ها کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار تلویزیون صنعت ایران و به نقل از تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما، حدود یک ماه پیش بود که تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو‌های وارداتی مونتاژی ۱۳ تا ۳۵ درصد افزایش یافت؛ آنطور که آقای عبدالله توکلی لاهیجانی مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت می‌گوید: بر این اساس قرار است با داخلی سازی بالای ۵۰ درصد میزان تعرفه به شدت کاهش پیدا کند و برای داخلی سازی‌هایی کمتر از ۲۰ درصد میزان تعرفه عملا با تعرفه واردات خودرو یکسان در نظر گرفته شود. 

ماجرا از این قرار است؛ خودروسازان مونتاژی برای راه اندازی خط تولید خودرو، باید با ۲۰ درصد داخلی سازی کار را شروع کنند و هر سال به این میزان اضافه شود تا صاحب بن سازه یا پلتفرم خودرویی شوند. 

آقای مجید جلیلی یکی از کارشناسان صنعت خودرو می‌گوید: در سال‌های اخیر با وجود راه اندازی خط تولید، صاحب بن سازه خودرویی نشده ایم؛ داخلی سازی خودرو‌های مونتاژی، مربوط به قطعات غیرمتحرک می‌شود؛ در این زمینه از سال‌های قبل برنامه‌هایی از سوی خودروسازان مونتاژی اجرا شده بود؛ به عنوان نمونه داخلی سازی رینگ، لاستیک و قطعات تزئینی خودرو‌ها انجام شد. 
 
عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی ادامه داد: برای افزایش عمق ساخت داخل برای خودرو‌های مونتاژی در زمینه بن سازه، عملا کاری انجام نشده، زیرا خودرو‌ها وارداتی هستند و بن سازه براساس مشخصه‌هایی که شرکت تولیدکننده اعلام کرده باید استفاده شود یا در زمینه قوای محرکه و قوای انتقال نیرو مثل گیربکس، نمی‌توان داخلی سازی کرد.
 
مجید جلیلی ادامه داد: سطح داخلی سازی اصولا مربوط به قطعات غیرمتحرک و تزئینی مانند اتاق، داشبورد، صندلی و … می‌شود؛ دستورالعملی برای داخلی سازی خودرو در وزارت صمت مشخص شده است که بر اساس این دستور العمل با داخلی سازی، تعرفه واردات تغییر می‌کند؛ این دستور العمل به گونه‌ای طراحی شده که با افزایش داخلی سازی، میزان تعرفه کاهش زیادی پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود خودروساز انگیزه کافی برای داخلی سازی داشته باشد. 
 
جلیلی با اشاره به عوامل مؤثر در کاهش یا افزایش عمق داخلی سازی گفت: در بحث داخلی سازی قطعات خودرو، شمارگان (تیراژ) خودرو را باید در نظر گرفت؛ همچنین سرمایه گذاری مهم است که باید برای طراحی، تولید قالب، خرید ماشین آلات و خرید مواد اولیه سرمایه گذاری کرد.
 
وی اضافه کرد: اصولا داخلی سازی بسیاری از قطعات خودرو صرفه اقتصادی ندارد؛ مهمترین انگیزه‌ای که باعث می‌شود خودروساز به سمت داخلی سازی حرکت نکند، بحث شمارگان (تیراژ) تولید پایین است، اگر شمارگان تولید افزایش پیدا کند و تعداد بالا برسد، خودروساز سرمایه گذاری برای افزایش عمق داخلی سازی را افزایش می‌دهد.
 
به گفته عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، خودروسازان در زمان عرضه محصول، میزان داخلی سازی را اعلام می‌کنند. برخی خودروسازان محصولاتی را در سطح خودرو‌های اقتصادی چندین سال تولید می‌کنند تا به شمارگان تولید مناسبی برسد، این کار باعث افزایش داخلی سازی می‌شود.

براساس این گزارش؛ با سیاست جدید وزارت صمت، هر خودروسازی که تمایل به افزایش داخلی سازی داشته باشد، باید به داخلی سازی بیش از ۵۰ درصد دست پیدا کند که در این صورت صاحب بن سازه خودرویی می‌شود. 

عبدالله توکلی مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت می‌گوید: خودروسازان باید تمرکز خود را بر این بگذارند تا صاحب بن سازه خودرویی شوند و توسعه محصول جدید را در دستور کار قرار دهند. 

خودروساز می‌گوید: افزایش عمق ساخت داخل در گرو افزایش میزان تولید است؛ وزارت صمت هم اعلام کرده در صورت سرمایه گذاری مونتاژکاران برای افزایش داخلی سازی، تعرفه واردات قطعات برای آن‌ها کاهش خواهد یافت. 

باید منتظر ماند و دید با توجه به شرایط، مونتاژکاران چه زمانی به سمت داخلی سازی بالای ۵۰ درصد حرکت می کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا