امضای توافق‌نامه همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و شرکت ملی گاز

تلویزیون صنعت ایران گزارش می دهد:

آیین امضای توافقنامه همکاری مشترک در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و اقلام راهبردی صنعت گاز روز یکشنبه (۱۷ دی‌ماه) با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در محل این شرکت برگزار شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در اینباره گفت:  سیاست جدی ما برای توسعه‌ی شرکت‌های دانش بنیان بزرگ تعریف و همکاری با دستگاه‌های بزرگ کشور برای تولید و بومی‌سازی اقلام راهبردی فناورانه است.

وی افزود: حوزه‌ی گاز هم به عنوان بزرگترین سرمایه‌ی ملی کشور پر از موضوعات فناورانه است، از بحث استحصال گاز، افزایش بهره‌وری، ذخیره سازی، کنترل و بهینه‌سازی مصرف و هزار و یک موضوع فناورانه صنعت مهم انرژی دارد. موافقت‌نامه و قراردادی که امروز منعقد شد بین معاونت علمی و شرکت ملی گاز در 12 گروه کالایی کلان و سامانه تعریف موضوع کرده که ارزش بیش از پانصد میلیون دلار این دوازده کارگروه دارد. در هر کدوم از این گروه‌ها چندین قلم راهبردی وجود دارد که با استفاده از تعریف کنسرسیوم‌های دانش بنیان بین شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌ها با همدیگر این پروژه‌ها را به عهده می‌گیرند و تامین مالی انجام میشود.

تضمین خرید و تضمین استفاده توسط شرکت ملی گاز صورت می گیرد. امیدوار هستم که تا پایان سال 1404 این دوازده قلم که بخش اول آن هست  و با ارزش قریب دو میلیارد دلار امیدوارم تا پایان 1404 بتوانیم این دوازده قلم را اجرایی کنیم.

مجید چگنی نیز در این خصوص گفت:  ما بیش از دوازده گروه کالایی را با ارزش بیش ازپانصد میلیون دلار امروز انجام شد که امیدوار هستیم بتوانیم تا پایان این دولت عمده آن را عملیاتی کنیم. این هدف‌گذاری کردیم که تا سقف دو میلیارد دلار در حوزه‌ی دانش‌بنیان در سالهای آینده هزینه کنیم.

وزارت نفت جزو وزارتخانه‌های پیشرو در حوزه‌ی دانش‌بنیان هست که مسئولین عالی رتبه کشور هم بر این موضوع تاکید داشتند. شرکت ملی گاز هم در حوزه‌ی دانش‌بنیان در سال‌های گذشته کارهای بسیار خوبی انجام داده است و اقلام و تجهیزات بسیار مهمی را در حوزه‌ی صنعت گاز بومی سازی کرده و این روند ادامه خواهد داشت. وی در پایان افزود: با این توافقنامه سرعت بومی سازی  بیشتر خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا